Ako vieme ovplyvniť celkový telesný a zdravotný stav dieťaťa?
Dbáme na zdravú životosprávu:
1. Výživa má byť pravidelná a primeraná veku, bohatá na vitamíny, minerály, bielkoviny, ale aj tuky a cukry v prírodnej a primeranej podobe. Strava by mala byť domáca a bez konzervantov.
2: Dostatok pravidelného pohybu na čerstvom vzduchu a šport pomáhajú správnemu rastu kostí a tvorbe svalov, ovplyvňujú kapacitu pľúc a vplývajú aj na výkon dieťaťa.
3. Dôležitý je primeraný spánkový režim a denný režim ako taký – striedanie aktívneho a pasívneho odpočinku, pri ktorom dbáme aj na pravidelnosť, aby sme dieťa učili správne sa starať o svoje fyzické a psychické zdravie.
Ako má byť dieťa pripravené po stránke intelektuálnej?
Dieťa by malo realisticky chápať svet, dokázať vyčleňovať časti z celku a naopak, spájať časti do celkov. Mali by byť u neho zjavné prvky logického myslenia a primeraná rečová komunikácia.
Čo môžeme pre to urobiť?
S dieťaťom veľa komunikujeme a používame správne rečové výrazy, vysvetľujeme a trpezlivo odpovedáme na otázky. Môžeme používať názorné pomôcky, hračky, knihy a pod., ktoré sa dajú rozoberať a následne skladať. Využívame knihy, kresbu, náučné detské filmy, prechádzky v prírode, bežné denné činnosti. Mali by sme sa vyvarovať využívaniu nerealistických hier na PC. Sledujeme a strážime aj program v televízii, aby dieťa nesledovalo neprimerané a nereálne relácie. O rozprávkach sa s nim vždy rozprávame, aby pochopilo kde je dobro a kde zlo, čo je realita a čo fantázia.
Kedy je dieťa sociálne a emocionálne zrelé?
Dieťa vie kontrolovať svoje city, fungovať v skupine spolužiakov, je primerane odpútané od rodiny, vie sa podriadiť autorite a prijať svoje roly príznačné pre toto obdobie, hlavne rolu školáka.
Čo môžeme pre to urobiť?
S dieťaťom sa snažíme byť často v spoločnosti, najlepšie jeho rovesníkov, ale vhodné je kontaktovať ho aj s ľuďmi inej vekovej skupiny a iných generácii (starí rodičia). Prejavy jeho emócií a prípadné netaktné správanie s nim vždy rozoberieme, vysvetľujeme ako sa môže cítiť osoba, ku ktorej sa správalo neprimerane, resp. ako vie ľuďom okolo seba urobiť radosť a samo sa pri tom bude cítiť šťastne, a to na základe príkladov, najlepšie z udalostí, ktoré samo dieťa zažilo. Nebránime dieťaťu ostávať aj dlhšie obdobie bez našej prítomnosti v inom prostredí (napr. u starých rodičov, v škole v prírode a pod.), naopak, podporujeme ho v tom. Jasne dieťaťu dáme najavo, kto je v rodine autorita a že dospelý človek, ktorý ho má práve na starosti je pre neho tiež autorita, ktorú je potrebné rešpektovať a poslúchať. Pomaly ho pripravujeme na čas strávený v škole - navodzujeme aj denný režim podobný tomu, aký bude mať v škole, môžeme využívať aj prechádzky okolo školy, do ktorej bude chodiť, rozprávame mu hlavne o pozitívach, ktoré školskou dochádzkou získa (vedomosti, zručnosti, noví kamaráti, samostatnosť a pod.).
Kedy je dieťa zrelé na prácu?
Keď je u neho rozvinutá motivácia k práci, k potrebe poznávania, aktivita, schopnosť udržať pozornosť aj pri nezaujímavých úlohách, prerušiť hru z dôvodu plnenia zadanej úlohy a pod.
Čo môžeme pre to urobiť?
Dieťaťu dávame jednoduchšie úlohy, ktoré dokáže splniť a oceníme ich splnenie napr. pochvalou, známkou, bodmi a pod., aby sme ho motivovali. Dávame mu na starosť jednoduchšie domáce práce (upratať hračky, vyniesť smeti, starať sa o rastlinky a pod.) a snažíme sa mu dať pocit dôležitosti tejto jeho práce pre nás, resp. rodinu, komunitu, spoločnosť. Nie je vhodné ho za domáce práce odmeňovať finančne, či darmi – dieťa by malo pochopiť, že to robí aj pre seba.
Do jeho hier čoraz častejšie vnášame prvky zmysluplnej činnosti a práce a snažíme sa u neho pestovať pracovné návyky, kde dbáme na pravidelnosť, precíznosť – určíme jasné hranice kedy a ako má prácu urobiť. Vždy veľa komunikujeme a vysvetľujeme, aby dieťa pochopilo, že jeho život bude aj o povinnostiach a postupne sa s tým vyrovnávalo. Dieťa sa najlepšie učí pozorovaním a preto pravidlá, ktoré nastolíme jemu, musíme dodržiavať aj my.
Na otázku odpovedala: Mgr. Mgr. Anna Lukáčová Havrilová, diplomovaná sestra